Opwaardering Zuid-Willemsvaart

Door de opwaardering van de Zuid-Willemsvaart zijn bedrijven langs het kanaal bereikbaar geworden voor klasse IV schepen.

Aannemingsbedrijf Vissers Ploegmakers Oss | Expertises

Terug naar overzicht Projecten »

Toelichting

Het opwaarderen van de Zuid-Willemsvaart was van groot belang voor de bereikbaarheid van Brabant over water en voor de economische bedrijvigheid in de regio. Door de verbeteringen aan de Zuid-Willemsvaart zijn bedrijventerreinen langs het kanaal, maar zeker ook de containerterminal in Veghel, beter bereikbaar geworden voor grotere binnenvaartschepen.
De Zuid-Willemsvaart tussen Den Dungen en Veghel is verbreed naar ongeveer 45 meter. Daarnaast is het kanaal uitgegraven tot een diepte van 4,20 meter en zijn de damwanden langs dit traject deels vervangen. Daar waar geen damwanden aanwezig zijn hebben we natuurvriendelijke oevers ingericht. Om deze oevers tegen de golven van passerende schepen te beschermen is bodem- en taludverdediging aangebracht.

Om klasse IV schepen met 3 lagen containers doorgang te bieden, moesten de Milrooijsebrug en de brug bij Heeswijk en Schijndel (Harry Kinnardbrug) met ruim 1 meter worden verhoogd. Ook de fiets- en voetgangersbrug in het Gazellepad is verhoogd. De spoorbrug het Duits Lijntje en het voormalige CeHaVe-eiland bij Veghel zijn verwijderd.

Kenmerken

Opdrachtgever     Rijkswaterstaat GPO
Locatie van project     's-Hertogenbosch - Veghel
Contractvorm     UAV-gc
Uitvoering     2013 - 2015
Kenmerken     - Verbreden en verdiepen van het kanaal
- Verhogen van 3 bruggen
- Vervangen van damwanden
- Realiseren natuurvriendelijke oevers
Samenwerking     Best Value

Opwaardering Zuid-Willemsvaart in beeld

Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart
Opwaardering Zuid-Willemsvaart

Gerelateerde projecten